Consulaire diensten en afspraken
NIEUW: Nieuwe identiteitskaarten met vingerafdrukken
Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering uiterlijk vanaf midden 2021 de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten.
Vanaf maandag 21 juni 2021 zal u voor een elektronische identiteitskaart (e-ID) en/of ook uw kind voor de Kids-ID (als uw kind 6 jaar of ouder is) in persoon en op afspraak naar het uw beroepsconsulaat moeten komen.
U vindt hier alle belangrijke informatie over deze nieuwe procedure.
e-Consul
U bent een Belg die onlangs naar Roemenië is verhuisd en u wilt zich inschrijven op de Ambassade in Boekarest? Ga naar e-Consul! U hebt nu de mogelijkheid om u online in te schrijven in de consulaire bevolkingsregisters, indien u aan de volgende voorwaarden voldoet:
1. U bent Belg
2. U bent niet ingeschreven in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente (afgeschreven naar het buitenland)
3. U hebt gewone verblijfplaats in het consulair ressort van het beroepsconsulaat.
4. U beschikt over een geldige en geactiveerde Belgische eID, u kent zijn pincode en u bent in het bezit van een kaartlezer.
Minderjarigen moeten nog aan een vijfde voorwaarde voldoen:
5. Zij moeten ingeschreven worden in dezelfde registers dan daar waar één van de ouders of voogd ingeschreven is.
Voor de nodige inschrijvingsdocumenten druk hier.
De post zal het dossier controleren en u op de hoogte brengen van de status van uw inschrijving.
Onze consulaire diensten werken enkel op afspraak. U kan uw afspraken voor consulaire diensten (aanvraag paspoort, identiteitskaart, visa,…) online plannen via E-Appointment en Visa-On-Web.
Hoe werkt E-Appointment?
U maakt een afspraak via deze link en kiest een bepaalde dienst. U zal een bevestigingsmail krijgen. Noteer dat de dienst die u vraagt moet overeenstemmen met uw werkelijke intentie, anders zal uw afspraak worden geannuleerd.
Indien u een afspraak maakt voor een visumaanvraag, vul dan eerst het visumaanvraagformulier in op Visa-On-Web. Daarna kan u met het dossiernummer (VOW…) een afspraak plannen via E-Appointment.
Kaartactivering eID
Vanaf januari 2020 kan de Belgische Ambassade in Boekarest eID, Kids-ID en hun certificaten activeren (om zichzelf te identificeren op internet) met de hulp van de speciale kaartlezer en uw persoonlijke PUK-code.
Kaartactivering en certificaatactivering:
- kaarten en certificaten worden geactiveerd ENKEL IN AANWEZIGHEID VAN DE BURGER
- een eID van een minderjarige van 12 tot 18 jaar kan enkel in aanwezigheid van die minderjarige geactiveerd worden
- een Kids-ID mag wel door de ouders (of wettelijke vertegenwoordiger) worden geactiveerd
Meer informatie: https://eid.belgium.be/nl
Mijn DOSSIER
Mijn DOSSIER is een toepassing van FOD Binnenlandse zaken waarmee u uw persoonlijke dossier in het Rijksregister kan raadplegen.
De website laat u toe uw gegevens in het Rijksregister te raadplegen
- fouten te signaleren
- uw contactgegevens meedelen
- controleren welke instanties uw persoonlijke gegevens geraadpleegd hebben tijdens de voorbije zes maanden
- elektronische attesten te downloaden of af te drukken, waar men zich ook bevindt
Meer info
|